Natur og Helseferdigheter

Latest

Nyhetsoppdatering: Sammenslåing av ‘Reflektiv Utvikling’ med ‘Eivind Larsens Web’

 

Jeg (Eivind) som også var forfatter av “Reflektiv Utvikling” (reflektivutvikling.wordpress.com) har bestemt meg for å sammenslå de to sidene. Derfor har denne siden nå fått nytt navn. Jeg ser frem til å poste mine kunnskaper om selvutvikling, åndelighet og det psykologiske aspektet på denne siden, ved siden av helse og naturferdigheter. Alt henger vel sammen? Det er hva holistisk/integrert helse handler om. Kanskje vil dette etterhvert evolvere i et nytt konsept og en nyhetsside med flere forfattere som kunne tenke seg å fremme dette viktige budskapet i vår tid? Folket trenger opplysning i de utfordrende tidene vi lever i. Og er du en leser av denne siden, så er du kanskje med på forandringen! 

Holistisk og naturlig rensing, beskyttelse av tenner og tannlinje med aktiv bio-detoksifisering: En innføring

Som en følge av livsstilen mange mennesker har idag, er det vanskelig å unngå tannproblemer. Jeg er overbevist om at hull i tennene og infeksjoner i tannlinjen(periodontitis), er et resultat av unaturlig og prosessert mat. Spesielt sukker og hvetemel. I denne artikkelen vil jeg si noen ord om hva holistisk tannbehandling betyr, og kort om hvordan man selv kan praktisere dette for å holde den tradisjonelle tannlegen på avstand. 

Hvorfor tenke på kostholdet når man vil beskytte sine tenner? Indre og ytre faktorer som spiller inn på tannhelse

Først litt grunnleggende: Tennene er bygget opp av kalsium, det vil si det samme materialet som skjelettet. En kan derfor si at tennene er utsatt for de samme problemene som skjelettet, som for eksempel forkalkning. Derfor, når man snakker om mat som er bra for skjelettet, er det derfor logisk at dette også er bra for tennene. Dette bringer meg til neste poeng om at tannhelse ikke kan skilles fra beinhelse, og at til og med maten vi spiser kan påvirke hvor god beskyttelse tennene våre naturlig har. At vi ‘plutselig’ får hull i tennene, er utifra min oppfatning, ikke virkeligheten. Alt i universet og på jorden er laget utifra et årsak-virkningsforhold. Det er mulig å ha gendisposisjoner for dårlig tannhelse og tannråte, men dette vil ikke uttrykkes slik dersom vi tar forhåndsregler og ikke utsetter tennene våre for miljøforhold som er med på å skape dette. Dette kan være indre og ytre forhold (Artemis, 2011). Videre betyr det at maten vi spiser er med på å direkte påvirke vår tannhelse, ikke bare fordi tennene direkte eksponeres for eksempelvis sukker og syre, men fordi hormonbalansen og andre stoffer i kroppen direkte påvirker tennene gjennom blodstrømmen og nervesystemet. Det mange tannleger idag ikke fokuserer på, er at hver tann er på sett og hvis “levende” da den er koblet sammen med resten av kroppen via nerver(hver tann har et nett av nerver i kjernen som er koblet til resten av nervesystemet) Derfor, før man tenker på å starte med naturlig tannbehandling vil det være en stor fordel å kutte ned på mengden sukker, hvetemel, hormonforstyrrende midler, syre fra prosessert juice, rett og slett ALT usunt -til og med negative emosjoner grunnet nervesystemets rolle innen psyko-nevroimmunologi. Dette kan sees i forhold til det alkaline nivået i kroppen (syre-base forhold), noe jeg ikke vil gå nærmere inn på i denne artikkelen. Det holder å si at generelt sett, så er det meste av det som er usunt for kroppen vår syrlig, eller gjør kroppen vår syrlig. Det gjelder også vår tannhelse.

Hvilke produkter er best for tennene?

At kostholdet er viktig for tennene, betyr ikke at det tradisjonelle paradigmet for tannbehandling er feil. Det er vist at enkelte typer bakterier, under de rette forholdene (det vil si, der det er syrlig miljø -lav PH verdi- og mye sukker), produserer en bestemt type syre som skader tannemaljen og legger forholdene til rette for at bakterier skal formere seg videre (ibid.,2011). Derfor er det selvfølgelig viktig å beskytte tennene utvendig også, men på riktig måte. Fluor er omstridt, og etter omfattende forskning har jeg kommet frem til at det finnes bedre alternativer for beskyttelse av tannlinje og tann-emalje. Etter min mening er det beste valget en tannkrem laget av ikke-fibrøse zeolitter, gjerne med innebygget bio-detoksifiserende bakterier som motvirker bakterien som forårsaker hull (S.Mutans). Denne typen tannkrem bruker jeg om kvelden, som også er effektiv i aktiv biologisk rensing av radioaktive stoffer og tungmetaller fra kroppen når den svelges som følge av den avanserte seks-kantede strukturen og negativt ladede ioner. I tillegg til denne bruker jeg annen tannkrem fra Living Libations ved navn “Neem Enamelizer” om morgenen, som fås kjøpt på www.livinglibations.com. Et feilgrep ved moderne medisin er bruken av antibiotika for å fjerne dårlige bakterier -da dette også fjerner dårlige, og likedan farlig er bruken av alkohol i tannprodukter. Alkohol i tannprodukter er også vist å drepe både gode og dårlige bakterier, så det beste er en ikke-fluorisert tannkrem som ikke inneholder alkohol eller giftige skummemidler som Sodium Laureth Sulfat eller Sodium Lauryl Sulfat -som har samme egenskaper). Bruk av ikke-fluorisert tanntråd, saltvannsrens, og tungeskraper er også sterkt anbefalt som inklusivt i denne fremgangsmåten for å holde tennene renest mulig.

Artemis, N. (2011). Successfull Self Dentistry: How To Avoid The Dentist Without Ignoring Your Teeth. Flowers Shining Everywhere.

www.livinglibations.com

— Denne artikkelen er nå under oppdatering (in working) —

Tips mot flått del 1: Tre tiltak for å hindre flåttbitt

Da var årets første treningstur i orientering tilbakelagt, og jeg måtte denne gangen (som alltid) ta visse forhåndsregler mot flåtten. Slik vi har hørt i mediene siste årene har flåtten begynt å bære potensielt farlige sykdommer. Til og med friluftslegenden Lars Monsen har blitt satt tilbake av flåtten. Men det er ingen grunn til frykt eller panikk: Flåtten kan holdes tilbake, uten å ty til kunstig spray som er tilsatt hormon-forstyrrende midler. Her er noen generelle forhåndsregler man kan ta for å hindre flåttbitt.

Tiltak 1: Dekk til med heldekkende topp og dekk til nakken. Bruk helst lange løptights og høye strømper

Avhenger av terrenget du beveger deg i, kan det være en fordel å bruke mest mulig klær. Grunnen til det er at flåtten elsker å bite seg fast der vi har svettekjertler. For eksempel biter den gjerne tak under armhulene eller under kneskålene, samt bak ørene, hals og nakke om den får mulighet. Derfor er det en fordel å dekke til disse områdene mest mulig, selv om det kan være litt varmt på sommeren. Selv pleier jeg også trekke t-skjorta ned i løpsbuksa/shortsen for også å dekke til nedre mageparti mest mulig. Her er det også fint å kunne ha en bukse eller shorts man kan knyte så skjorta sitter relativt godt fast under buksa

Tiltak 2: Kjøp naturlig anti-flått middel 

Et eksempel kan være en urteblanding som lukter sterkt, slik at flåtten holder seg unna. Selv bruker jeg en blanding av glysering, vann og urter i en blanding som fås kjøpt på http://www.teleurt.no eller helsekosten. Om man har kunnskapen, kan dette også lages selv. Det lukter ganske sterkt, men inneholder ingen hormonforstyrrende midler eller andre helsefarlige stoffer som i anti-flått midlene som fås kjøpt i vanlig butikk. Dette sprayes på klær og hender, og smøres forsiktig på i ansiktet (unngå øyekontakt).

Tiltak 3: Avstå fra å gå eller løpe gjennom for mye høyt og fuktig gress

Når jeg er ute å løper, sørger jeg alltid for å løpe i mest mulig lavtvekstterreng. Det vil si terreng hvor det ikke er særlig med høyt gress, særlig der det er fuktig. Flåtten liker seg i høyt siv, og spesielt der det er fuktig. For eksempel, om man skulle komme ovenfor en myr med høyt gress, og man har valget om å løpe rundt, vil man kanskje spare seg et flåttbitt ved å løpe rundt i barskogen istedet. Vær likevel oppmerksom på at flåtten kan være overalt, og at dette tipset i seg selv ikke er en garanti for å hindre flåttbitt. Det er derfor av høy viktighet at man sjekker kroppen for flåttbitt etter hver tur i drøyt terreng -mer om dette i del 2.

I god form på rekord-tid før sesongen: Hiit-trening (High Intensity Interval Training)

Idag var jeg på løpebanen og trente en form for intervalltrening som kanskje ikke så mange kjenner til. Før jeg går inn på hva Hiit er, så kan jeg nevne at fordelene er mange, både for deg som ønsker å bli en god mellom-distanseløper til deg som ønsker å brenne fett. Kanskje du bare vil føle deg energisk etter en treningsøkt hvor du slipper å måtte løpe i to timer for å øke formen din? Da er High Intensity Interval Training kanskje noe for deg.

Slik gjennomfører du en Hiit økt:

Hiit er en type treningsøkt hvor du løper i meget høy intensitet i form av intervaller som varer i 30 sekunder. Pausen i mellom intervallene kan variere fra 90 sekunder for nybegynnere, til 30 sekunder for de mer drevne (60 for middelmådige). Poenget er at du skal ligge nær maks-ytelse i hvert intervallrykk. Det vil si at du bør ligge rundt 9.5 på en skala fra 1 til 10. Hvor din grense går, kjenner du selv på kroppen. Men det er viktig at du kjenner det nærmest umulig å løpe de siste par meterne, og det skal brenne i kroppen! Etter min erfaring er det vanskelig å oppnå ved første rykk da man enda ikke er så sliten, men det kommer fort etter tredje rykk. Det avhenger naturligvis også av formen din i utgangspunktet. For de som er interesert i å brenne fett, har Hiit ifølge studier vist en høyere fett-forbrenningsrate enn vanlig kondisjonstrening. Til å begynne med kan du løpe 6 eller 8 intevalløkter, for gradvis å øke til 10. NB! God oppvarming og nedjogging er meget viktig i Hiit, med tanke på intensitetsnivået

Viktigheten av god oppvarming, nedjogging og uttøyning

I og med at Hiit er en meget intens form for trening for musklene, er oppvarming av stor viktighet – faktisk en nødvendighet. Jeg husker en gang for ca et år siden da jeg startet på en Hiit økt etter bare 4 minutters oppvarming, og fikk en strekk i låret som satt i cirka to uker. Det bør vitne om at oppvarmingen skal vare lenger enn det. Jeg vil anbefale 10 – 15 minutter rolig jogg. Om du da kjører 10 intervalløkter pluss 10 minutters oppvarming (med 1,5 minutter pause hvor man går imellom), har du trent i 28 minutter. For å få melkesyren ut av musklene vil jeg anbefale 10 minutter rolig nedjogging etter økta. Da vil du få en treningsøkt med totalt varighet på 38 minutter. Dette kan forkortes om du kun løper 6 til 10 intervalløkter. Uttøyning av de største benmusklene, overkropp og rygg er sterkt å anbefale etter Hiit. Jeg vil ikke gå inn på spesifikke uttøyningsøvelser i denne artikkelen, så jeg ber lesere om å søke på grunnleggende uttøyningsøvelser på google, for de som ikke er kjent med det fra før.

Kombinér med terrengløp eller kampkunst

Jeg kjenner selv at det kan være en fordel å kombinere Hiit-trening med annen type trening, og bedrive Hiit kun en gang i uka. Grunnen til det er at Hiit kan virke  belastende på muskulaturen. Hiit fungerer godt i kombinasjon med andre treningsformer, for eksempel orientering og kampsport. Her bruker man raske muskler som også øker i fleksibilitet og volum. Dette er en fordel både i terrengløping og i kampkunst samt styrketrening. 

Noe som fasinerte meg jo mer jeg leste om Hiit, var at Hiit faktisk er en form for styrke-trening i tillegg til kondisjonstrening, nettopp på grunn av den høye intensiteten. På grunn av høy intensitet, brukes musklene i overkroppen også eksplosivt.

Kilde:

Inspirasjon hentet fra http://www.intervaltraining.net/HiitTraining-30.html

Velkommen til siden om naturferdigheter

Denne siden er dedikert de som ønsker å praktisk informasjon, tips og triks om alt fra utstyr til korte turer i skogen, til overlevelses-tips i ekstreme situasjoner om du skulle klare å gå deg vill på fjellet eller andre livssituasjoner. Spørsmål her kan være, hvorfor investere i gull? Hvordan lage helsemessig god mat på vidda eller i skogen? Hvordan orientere i terrenget? Hvilket utstyr trenger man om man skulle befinne seg i en nødssituasjon? Hvilken sekk er best? Hvilket telt er best? Hva kan man spise i naturen som er ufarlig? Hvordan lage ly? Hvordan håndtere flåttbitt eller hindre flåttbitt? Siden er også dedikert til de som ønsker å få bedre helse gjennom tips og triks til styrkedrikker eller super-smoothies som er perfekt for trening, avrensning av kroppen (detox), samt optimal funksjon og energi i hverdagen. Apropos trening, så er siden også dedikert til de som er opptatt av trening; alt fra styrketrening til løping og orientering, og kampkunst. Det vil si, jeg kommer ikke til å skrive veldig inngående om teknikker i kampkunst, da det her er mindset som er viktigst. Likevel vil jeg poste prinsipper som kan gjelde alle gode teknikker i kampkunster. Generelt er dette siden for kunnskap om prinsipper som kan anvendes ikke bare i naturen eller på turer, men også i hverdagen – som for eksempel hvordan man lettere kan håndtere en livskrise. Jeg tror oppriktig at det folk trenger idag er praktisk og nytenkende kunnskap: Vi lever veldig mye i hodene våre ellers, låst i faste måter å se verden på. I tillegg ønsker jeg å dele min livsstil på en hverdagslig basis. Håper nettopp du lærer noe av denne siden. Velkommen!